Friday, December 11, 2009

Si Kecil Itu

Selesai menghantar teman baik ke Melaka Central sebentar tadi, terus diri ini membonceng laju menuju ke "Kedai Tikus" untuk makan malam. Alhamdulillah selamat sampai ke destinasi dan memesan nasi goreng ayam serta teh tarik untuk dijadikan menu sajian malam. Setelah 10 minit menunggu, hidangan yang dipesan telah pun tiba. Dengan lafaz Basmallah, ku terus menikmati rezeki yang dikurniakan Illahi sambil melayan Buletin Utama yang memaparkan kejayaan pasukan bola sepak Malaysia menewaskan pasukan Thailand dengan jaringan 2-1. Sedangku menikmati hidangan, ruang telingaku menangkap perbualan seorang atuk dengan cucunya yang duduk selang satu meja dari ku.

"acu nak makan dalam pinggan ni" kata cucu tersebut.

"tu bukannye pinggan, tu namanye talam. Sekarang cepat bace doa makan" perintah atuknya.

Cucu tersebut dengan muka yang mencuka masam terus melafazkan kalimah-kalimah memuji Allah dan terus membaca doa makan dengan lancar berserta maksudnya.


"Ya Allah, berkatilah rezeki yang engkau curahkan kepada kami
dan jadikan kami orang yang bersyukur"


Hujung minda ini menggamit kembali memori silam sewaktu belajar menghafal doa-doa harian. Namun dewasa ini, makin banyak yang telah dilupai akibat jarang sesekali mempraktikkannya dalam kehidupan seharian. Alangkah malangnya diriku ini sedangkan budak sekecil 5 tahun tersebut berjaya mengamalkannya. Semoga istiqomah wahai si kecil...=)


-kasyah49-

No comments:

Post a Comment